Eski Modeller

1970`lerde, 1980`lerde ve 1990`larda üretilen bazı Škoda modelleri o kadar popülerdir ki sadece Çek Cumhuriyetinde değil dünyanın pek çok yerinde bu modelleri yollarda görebilirsiniz.

Bu modeller koleksiyoncuların gözde otomobilleri arasındadır ve dünyanın dört bir yanındaki Škoda fan kulüplerinin üyeleri bu modellere sahip olmakla övünür.

Ancak zaman durmadı. Pek çoğumuz için Škoda yetkili satıcılarının vitrinlerinde yeni ve cilalı olarak gördüğümüz ilk Fabia ve Superb neslinin de bu klasikler arasına girmesi oldukça şaşırtıcı.

 



Škoda’nın başarılı modeli Octavia’nın ikinci jenerasyonunun lansmanı 2004’ün Mart ayında Cenevre Motor Fuarın da yapıldı.O günden beri ilk jenerasyon araçlar Octavia Tour adını aldılar ve 1996 yılından günümüze kadar bu model hala üretiliyor, model hep haleflerine bağlı kalarak zarif dizaynını, yüksek kaliteli işçiliğini ve mükemmel yol tutuş özelliklerini korumuştur.

Her ne kadar Octavia  orta sınıf arasında yer alsa da model her zaman daha üst sınıf araçlardaki donanım zenginliğine sahip olmuştur. Örneğin çift taraflı klima, arka koltuklar için düşünülmüş hava çıkışları, ön koltuklara entegre edilmiş aktif  koltuk başlıkları, lastik basınç kontrol sistemi, 4 hava yastığı, ABS gibi zengin donanımlar bunlardan bazılarıdır.

 


Škoda markasının amiral gemisi olan model, 2001 yılında Frankfurt Uluslararası Otomobil Fuarında tanıtıldı ve lansmanı büyük beğeni topladı. Tarihi Superb adının geri dönüşü, Škoda`nın üst sınıfa dönme arzusunu yansıtıyordu. Bu lüks sedan, Škoda modellerinin geleneksel özelliklerini taşıyordu; ilgi çekici tasarım, üretim kalitesi, ergonomi ve güvenlik, bazı akıllı teknolojilere ve konfor donanımlarına sahipti.

Geniş iç hacmin yanı sıra, Škoda Superb arka yolcu için ayak dayaması bulunan ön yolcu koltuğu veya arka kapıya bütünleşik olan WetCase içindeki şemsiye gibi yaratıcı ve kullanışlı ayrıntılara da yer alıyordu.

 


Škoda model yelpazesi 1999 yılında Škoda Fabia ile genişledi. Resmi tanıtım 14 Eylül 1999`da 58`inci Frankfurt Otomobil Fuarında yapıldı. Çekici tasarımının hemen beğeni toplayacağı ilk bakışta anlaşılıyordu. Yeterli iç hacmi, yüksek düzeyde aktif ve pasif güvenlik ve paranın karşılığını fazlasıyla sunması sayesinde Škoda Fabia sınıfının en iyileri arasına girdi. 2004 yılından bu yana Škoda Fabia modelleri pek çok önemli yenilik ile üretiliyor. Yeni ön tampon ve arka lamba tasarımı oldukça dikkat çekici hale geldi. Donanım seviyesi yapıları değiştirildi (Comfort modelinin yerine Ambiente sunuldu) ve kabin seçenekleri tamamen değiştirildi; ayrıca 2004 yılından bu yana yeni renk seçenekleri sunulmaya başlandı.

 


Škoda Fabia Combi, ilk olarak 2000 yılındaki Paris Otomobil Fuarında tanıtıldı. Hatchback versiyonda olduğu gibi etkileyici tasarım ve yüksek düzeyde güvenlik avantajlarına sahipti. Fabia Combi, arka koltuklar katlandığında 1225 litreye ulaşan inanılmaz bir bagaj hacmine sahipti.

Fabia Combi modelinin sınıfının en geniş iç hacmine sahip olmasına ek olarak geniş opsiyonel donanım yelpazesiyle birleştirilebilen üç farklı donanım seviyesi sunuyordu. Her müşteri, gereksinimlerine uygun bir araca sahip olabiliyordu.

 


Şubat 2001`de Cenevre Uluslararası Otomobil Fuarında, Škoda Fabia modelinin üçüncü gövde tipi tanıtıldı. Bu 438 litre bagaj hacmine sahip bir sedandı. Fabia modeli, sınıfında üç farklı gövde tipi sunan ilk model oldu. Klasik üç boyutlu düzene sahip olan dört kapılı sedanın yanı sıra beş kapılı hatchback ve geniş hacimli combi modelleri de üretiliyordu.

Škoda Fabia Sedan, bir sedanın zarif karakteri ile konforu birleştiren çekici bir tasarım sunuyordu. Diğer gövde tipleri ile motorlar ve şanzımanlar gibi pek çok ortak bileşeni bulunuyordu. Şasi ve kabinin büyük kısmı aynıydı.

 


Škoda Fabia RS, hatchback versiyonu temel alıyordu ve dünya lansmanı Mart 2003`teki Cenevre Otomobil Fuarında yapılmıştı. Sadece tasarımıyla bile kesin olarak spor bir model olduğunu belli ediyordu. Örneğin bütünleşik spoylere sahip ön tampon, Dünya Ralli Şampiyonası otomobillerinde olduğu gibi öne doğru çıkartılmıştı. Fabia RS modelinin kabininde tipik yan desteğe sahip spor koltuklar ve diğer pek çok sportif donanım bulunuyordu.
Fabia RS modelinin kaputu altında ise 1,9 litre hacminde ve devrim niteliğindeki pompa-jet püskürtmeli dizel motor bulunuyordu. 6 ileri şanzımanla birlikte güçlü bir sürüş ve daha yüksek yakıt ekonomisi sağlanmıştı.

 


2002 yılından bu yana, Škoda Auto Şirketi Fabia Combi modeli tabanlı bir ticari araç da sunuyor. Bu şekilde Škoda Pickup hafif ticari araç serisinin üretimi devam ettiriliyor. Škoda Fabia Praktik, 1820 cm2 yük alabilen iyi tasarlanmış bagaja, pek çok akıllı ayrıntıya ve iyi sürüş özelliklerine sahip.

Pratik kullanıma ve geniş hacme özellikle önem verildi. Yolcu bölmesi bir duvar ile ayrılmakta ve bagaj bölmesi tabanında kaymayı önleyici yüzey ve sabitleme halkaları bulunmaktadır. Škoda Fabia Praktik modelinin en önemli avantajı ise, sürücü ve yolcu için bir binek otomobil konforu sunması.

 


Škoda Felicia, Škoda ile Alman VW Group arasındaki işbirliği sonucunda üretilen ilk tamamen yeni modeldi. Ekim 1994`te Prag`daki Charles Köprüsünde tanıtıldı. Çek bayrağı renklerindeki üç otomobil, Prag Belediye Başkanı tarafından Vltava nehrinin suyuyla kutsandı.

Otomobil, Mladá Boleslav`daki köklü üretim geleneğini yansıtan adıyla (Škoda Felicia tip 994, 1960`ların başlarında üretilmişti) 1994 yılında seri olarak üretilmeye başlandı. Škoda Felicia, sadece ilk bakışta göze çarpan modern, yuvarlak hatlar ve keyifli kabin tasarımı ile değil, aynı zamanda artan kalitesiyle de değişimi başlatmıştı.

 


Škoda Felicia Combi, Felicia hatchback modelinin tanıtılmasından bir yıldan kısa bir süre sonra, Haziran 1995`te Brno`da (Çek Cumhuriyeti) düzenlenen bir otomobil fuarında halka tanıtıldı. Otomobil üreticisi, ek ücret karşılığında o dönem çok alışıldık olmayan pek çok aksesuar sunuyordu (ör. sürücü ve ön yolcu hava yastıkları, ABS, klima, elektrikli ısıtmalı koltuklar, vs.).

1998 yılından itibaren Felicia ile Felicia Combi modelleri, üzerinde küçük değişiklikler yapılan bir şasi ve en önemli görsel değişim olan yeni radyatör ızgarası ile üretilmeye başlandı.

 


Pickup modelinin üretimi 1995 Ağustos`unda başladı. Bu hizmet aracı Škoda Felicia tabanlıydı, 2015 cm2 yükleme alanı sunuyordu ve güçlendirilen arka aksı ile daha yüksek taşıma kapasitesine (605 kg) sahipti.

Škoda aynı zamanda bir hobi aracı olan Felicia Fun modelini de üretmekteydi. Gerekli olduğunda, açık kasalı iki kişilik araç kabin duvarının konumu değiştirilerek dört kişilik bir araca dönüştürülebiliyordu.

 


Škoda Favorit, Škoda`nın önden motorlu ve önden çekişli ilk modeliydi. Favorit, Temmuz 1987`de tanıtıldı ve 1990 yılına kadar 105, 120 ve 130 modelleri ile birlikte üretildi. Hatchback bir modeldi ve temel motoru 1289 cm3 hacmindeydi.

Katılaşan emisyon sınırlamaları nedeniyle, önceleri denetlenmeyen daha sonra ise denetlenen katalitik konvertörlere sahip ve motorlarında çeşitli değişiklikler yapılan Favorit modelleri pazara sunuldu. Üretici, ek özelliklere sahip bir dizi sınırlı sayıda model de sunmuştu (Black Line, Silver Line, Green Line, vs.).

 


Beş kapılı Škoda Forman station modeli, (Škoda Pick-up hizmet aracı gibi) Škoda Favorit tabanlıydı.

Otomobil üreticisi ayrıca çeşitli ek özelliklere sahip sınırlı sayıda modeller de sunuyordu (Black Line, Silver Line, Green Line, vs.) ancak bunlar sadece birkaç yüz adetle sınırlıydı.

 


Škoda Pick-up modeli, 1991 yılından itibaren Škoda Favorit ve Škoda Forman modelleri ile birlikte üretilmeye başlandı. İki koltuklu hafif hizmet versiyonu da aynı 1289 cm3 motorla donatılmıştı ve yük bölmesi için lamine, kumaş veya metal bir örtüye sahipti.

Škoda Pick-up modellerinin üretimi, uzun zamandan beri gereksinim duyulan ve hemen ilgi gören bir hizmet aracı ile güncel pazarı zenginleştirmişti.

 


Škoda 130 modeli, Škoda 120 ile 105 modellerinin modernize edildiği 1984 yılında sunuldu.

Önceki modellerde kaydedilen tüm geliştirmelere ek olarak, Škoda 130 modeli beş ileri şanzımana, önden çekişe ve en önemlisi daha güçlü 1289 cm3 motora sahip oldu.

 


742 modelinden esinlenilen iki kapılı bir coupe model olan 743 tipi, 1981 yılından itibaren Garde adıyla Kvasiny fabrikasında üretilmeye başlandı ve adı daha sonra (Škoda 130 modelindeki iyileştirmeler uygulandıktan sonra) Rapid olarak değiştirildi.

Mayıs 1982`den sonra Bratislava fabrikalarında da üretilmeye başlandı ve Slovakya`nın ilk seri üretim aracı haline geldi.

 


1046 cm3 motorlu Škoda 105 ile 1174 cm3 motorlu Škoda 120 modelleri, Şirket içerisinde 742 olarak adlandırılan iki temel modeldi. Çeşitli versiyonlar halinde üretilmekteydi ve yıllar içerisinde değişime uğramıştı.

Bu değişiklikler sadece şasi ile sınırlı değildi. 1983 yılından itibaren 742 modeli daha geniş aks aralığı, kremayer direksiyon, on üç inç jantlar, plastik tamponlar ve diğer modernize edilmiş öğeler ile üretilmeye başlandı.

 


Škoda 120 modeli 1976 yılında, Çekoslovakya`nın Brno şehrinde düzenlenen bir fuarda tanıtıldı ve çeşitli tasarım yeniliklerine sahipti; ancak artık geçerliliğini kaybetmiş olan arkadan motorlu ve arkadan itişli düzen kullanılmaya devam ediliyordu.

Škoda 120, yeni bir şasiye ve ön göğüs de dahil olmak üzere yeni bir kabine sahipti. Ayrıca ek pasif ve aktif güvenlik öğeleri bulunuyordu. Bagaj kapağının bir konser piyanosu gibi yana doğru açılması ise benzersizdi.